Dintotdeauna am citit despre cat de flatat ar trebui sa fii atunci cand cineva te imita, fie ca este vorba despre stilul vestimentar, despre comportament, despre strategii de business sau despre simple ticuri verbale. Exista milioane de forme ale imitatiei dar, dupa parerea mea, ar trebui sa existe o limita in care fiecare persoana sa isi pastreze o nota de originalitate. Altfel, imitatia refuza sa mai fie o forma de apreciere, ci o simpla copie la indigo, dovada a unei saracii personale acute. Si nimeni nu se mai simte flatat de acest gen de oameni si actiuni, pentru ca parerea lor nu are fundamentul unui rationament.

In moda, imitatia si ispiratia din colectii vechi dainuie de secole. Cu greu mai exista piese vestimentare care sa debordeze de originalitate. Pe plan mioritic, se intampla acelasi lucru.

imitation

Cristallini a devenit inca de la inceput un obiectiv in sine al firmelor care copiaza fidel magazinul online. Am intalnit brand-uri care au copiat fidel rubrica noastra de Termeni si conditii, incat au uitat sa schimbe numele si aparea Cristallini in toate textele lor :).

Multe ateliere isi pun poze cu campaniile noastre, sustinand ca pot reproduce rochiile. La un pret mai mic probabil, tinand cont de faptul ca nimeni nu se oboseste sa penalizeze ilegalitatea sutelor de ateliere clandestine care – cu siguranta – nu emit bonuri fiscale sau facturi, si nici nu investesc in publicitate sau imagine. Si la fel de sigura este proasta calitate a executiei si a tesaturilor, deoarece sunt putine branduri care au acces si putere financiara incat sa comande materialele din Franta sau Italia, sa brodeze manual sau sa faca finisaje impecabile. Si sunt si mai putini aceia care stiu sa construiasca un tipar care sa avantajeze orice femeie, sa ii puna calitatile in valoare si sa ii ascunda defectele. Pentru ca acesta este secretul Cristallini.

dde5e2f877a665691b20027d9e026525-resp1200v

De aceea, ajung la subiectul care mi-a trezit interesul: ca sa fie o forma de flatare, imitatia ar trebui sa depaseasca obiectul inspiratiei, sa ii gaseasca cusururi si sa aduge un plus de valoare acestuia. Imitatia ar trebui sa aiba o pista de pornire si, mai departe, sa creeze ceva mai frumos si decat obiectul imitat. Altfel, imitatia este doar o forma saraca de reproducere inutila, care spune multe despre noi, ca oameni. Despre principiile de viata, despre personalitate, despre calitatea vietii, despre frumusetea noastra interioara, creativa – sau lipsa acestora.

Pot sa inteleg cand vad diverse croitorese care reproduc modelele noastre si sa inteleg substratul – este o forma de a castiga bani, fara un ego aparte, ci pur si simplu o forma de subzistenta. Ceea ce nu are nimic de a face cu creatia, cu designul sau cu toata munca din spatele lumii fascinante din industriei modei. Pot sa inteleg si natura aspirationala a unui brand care are preturile mari si nu poate fi accesibil multor femei, asa ca aleg sa isi reproduca copii ale rochiilor mult visate, acceptand compromisul de a renunta la calitate in favoarea unui pret mai mic.

Ceea ce nu pot sa inteleg este: cum poti sa copiezi o rochie in calitate de designer si sa ti-o insusesti ca fiind model propriu. Si, facand acest lucru, sa reusesti sa faci un produs final slab calitativ si fara niciun aport estetic.

Cristallini_08

Eram acasa cand cineva mi-a trimis un mail cu aceste poze si am ramas profund dezamagita de ce poate intelege cineva dintr-un croi al unei rochii. Dezamagita nu de imitatia in sine, ci de faptul ca vor fi femei care vor purta aceste rochii fara sa fie sfatuite de o voce specializata in domeniu care sa le spuna ce nu este in regula cu tinuta lor. Nu banii cheltuiti sunt singura problema, ci faptul ca ne cumparam rochii de seara pentru evenimente speciale din viata noastra unde ne intalnim cu prietenii, cu familia, evenimente unde ne dorim sa aratam feminin, rafinat, sa epatam sau sa impresionam prin simplitate si eleganta.

Am creat SKA 595 special pentru mine, cu ocazia unei prezentari Cristallini de la Bonton de acum cativa ani. Aveam cateva kilograme in plus, asa ca am ales o croiala care sa evidentieze decolteul si picioarele si sa subtieze talia si bratele… Dincolo de ideile artistice, o tinuta trebuie sa ne puna in evidenta atuurile si sa acopere micile defecte. Multe dintre noi nu suntem perfecte, si aceasta este una dintre calitatile esentiale ale unei rochii:

plastic

ROCHII CRISTALLINI

De aceea nu am inteles de ce designerul care a copiat acest model a ales un tul sintetic nu foarte transparent si a latit benzile de paiete incat sa ingroase bratul si mai mult, iar textura de paiete aleasa este una mult prea groasa:

media-148094409536257600

Produsul replica

media-148094431680404300

Au fost multe cliente care au intrebat de aceasta rochie vazand-o pe feed-ul de instagram, asa ca am hotarat sa o lansam si online. Modelul este o optiune spectaculoasa inclusiv pentru femeile masura XS, asa ca versatilitatea lui se imbina cu frumusetea broderiilor manuale – la care designerul a renuntat, desi ofereau o nota de eleganta sofisticata. De fapt, s-a renuntat la tot ce inseamna ore de lucru manual care reprezinta chintesenta unei creatii, s-a renuntat la banda din dantela Chantilly care era menita – dincolo de esenta estetica- sa impiedice paietele sa zgarie pielea:

aas

CRISTALLINI SKA 595

SKA595-800x1200

CRISTALLINI-SKA595-1-800x1200

Copia modelului Cristallini pastreaza cu fidelitate pana si designul spatelui, intr-o recreare absurda si lipsita de orice bun gust:

rochie-de-cocktail

Aceeasi poveste s-a repetat cu rochia SKA 596 a prietenei mele, CEO-ul Cristallini. Acest model a fost conceput special pentru ea, pentru noaptea de Revelion. Avand o talie subtire si solduri voluptoase, nimic nu o avantajeaza mai mult decat rochiile cu transparente si taieturi, mulate pe solduri, lasand sa se intrevada linia perfecta a taliei. Punctul de atractie al rochiei este, totusi, maneca: dantela Chantilly produsa intr-un sat de langa Paris, una dintre cele mai rafinate algeri in materie de tesaturi.

alina

CRISTALLINI DRESS

alina2

Proba pentru tiv si ultimele ajustari

Ceea ce nu am inteles este de ce designerul care a copiat modelul a ales acea lungime indecisa a manecii si a renuntat la dantela de pe spate. Probabil explicatia ar fi lipsa cupelor, ceea ce ar presupune sa porti sutien, fara sa se intrevada lenjeria. Desi sistemul de prindere la spate nu acopera in totalitate. Forma cordoanelor este mult prea dreapta, si nu se muleaza frumos pe linia corpului. Ar mai fi multe de adaugat, insa tot ce pot spune este ca, in orice facem, trebuie sa incercam sa evoluam, sa ne implicam, astfel incat sa cream lucruri frumoase. Si, daca alegem sa imitam, sa devenim mai buni chiar si decat cel pe care l-am copiat. Din respect pentru ceea ce facem, din respect pentru femeile care aleg sa ne poarte creatiile.

rochie-de-cocktail

Produsul replica

rochie-de-cocktail (1)

Si modelul Cristallini:

CRISTALLINI-SKA596-800x1200

CRISTALLINI-SKA596-1-800x1200

Rochie SKA 596 Cristallini

Daca alegem calea usoara a reproducerii, totul este mult mai simplu. Se spune ca nu poti ajunge la un rezultat frumos deoarece nu stii ce a fost in mintea creatorului. Pe de alta parte, exista si varianta in care elevul poate depasi profesorul. In cazul nostru, copia sa fie o varianta imbunatatita a originalului, deoarece rar exista perfectiune. Sau: frumusetea se afla in ochii celui care priveste. Nu am scris acest articol din dorinta de a arata cu degetul, deoarece internetul este plin de astfel de tentative si, in timp, ramai impasibil. Eu, personal, prefer sa ma bucur de faptul ca romanii aleg sa reproduca un brand romanesc, nu un designer international.

Am scris pentru a incuraja mai multa munca si cercetare, mai multa implicare, mai multa creativitate. Si eu fac acelasi lucru, din dragoste pentru clientele noastre. In fond, tot ceea ce facem ar trebui sa fie un omagiu adus lor. Moda este o arta, dar prinde viata doar atunci cand este imbracata. xoxo

Share: